Даоизмът
 е фундаментална основа на далекоизточната култура, развила се в 
китайското светообяснение и проявена диалектически чрез европейската 
античност. Даоизмът изхожда от пустотата на всичко и това е първият му 
ключ. Следва ключът на единицата, което е появата на битие в пустотата. 
От единицата следва раздвоението, което е динамичният ключ в даоисткото 
светообяснение. Даоизмът е наука за динамиката между двете 
противоположности в който и да било аспект. Той е формула на отношението
 между силно и слабо, светло и тъмно, ясно и сенчесто, пълно и празно, 
даващо и приемащо. По-нататък се развиват митологиите на Небето и 
Земята, родители на света и поставили в него императора като свещеник на
 Великия баланс. По-рано “император” е бил мъдрецът, който отгатвал в 
какво се състои балансът. Двойката на даоизма като динамичен ключ може 
да се раздвои колкото пъти поискате, което увеличава “резолюцията на 
осмисляне” на реалността по един матричен начин. Всеки път в това 
удвояване получавате двойно по-прецизен образ на нещата, избистряйки още
 детайли в принципно същата картина. От тук тръгват многобройни теории 
на зависимостите между числата в двоичния порядък и най-величественият 
паметник на това занимание е Книгата на промените И Дзин. Тя се е спряла
 на модел от 64 образа, всеки от които съдържащ “шест бита информация” –
 картини от по шест линии, съответно положителни и отрицателни, които 
съставляват всичките възможни комбинации от цели и прекъснати черти. 
Вариациите в тези изображения дават възможните математически записи на 
една мислима ситуация, понятие или проблем. В зависимост от контекста 
този математически модел може да се приспособи към кой да е обект от 
нашата действителност, който съответства на един от шестдесет и четирите
 варианта на енергийно протичане. Счита се, че цялата реалност протича 
по строго определен алгоритъм, който преминава последователно през 
всичките стадии на разгръщане на Енергията и това е изобразено в книгата
 на Промените като казаните тук черти. Хегел по повод на чертите казал, 
че “с чертички философия не може да се гради” и зачеркнал въобще 
далекоизточната мисъл, без да допусне, че в действителност неговата 
диалектика задава именно края на даоизма. Да погледнем още веднъж към 
книгата на Промените. В нея имаме първа глава, наречена “Творчество”, 
която е напълно положителна, светла, инициативна. Това е блесването на 
началото, в което биването казва “Да бъде битие” и бива Светлина. Втора 
глава е наречена “Подем” и това е напълно отрицателната позиция, която 
приема, върви след, доразвива. Тези две глави са добър пример за 
запазването на равнинния баланс, показан тук в ясна ситуация – нещо се 
зачева и бива доразвито, довършено. По-нататък главите от И Дзин 
продължават този разказ, изреждайки всички възможни вариации на 
балансиране между мислими противоречия във всеки възможен смисъл, 
показвайки тяхната същностна еднозначност и връщайки склонния на 
опредметяване човешки ум към Върховното единство на нещата, с което 
започнахме; началния ключ, който нарекохме “Пустота”. За да кажем още 
малко за Хегел, ще погледнем още една ситуация от И Дзин, този път между
 63-та и 64-та глава. Това са последните две 
вариации, разгледани от книгата, след като процесът на биване е преминал
 през всичките останали шестбитови образи на двуичния код. 63-тата
 глава е озаглавена “Ето го краят!” и комбинацията от цели и прекъснати 
чертички изобразява пълното обездвижване, смърт и разложение на 
творческия импулс от главата “Творчество”, с която започнахме. 
Първоначалният импулс е бил заченат, развил се е, дал е своите плодове, 
преминал е зенита си и постепенно се е придвижил към своето успокояване и
 разпадане. В 63-та глава всичко приключва окончателно и 
никакви остатъчни процеси не се забелязват. Прави впечатление, че този 
логически завършек идва в предпоследната глава. Последната, 64-та
 част е озаглавена “Още няма край”. Този логически абсурд навярно е 
подлудил Хегел, но далекоизточната мисъл е вложила хипертекстуалната 
динамика на вечния кръговрат, изобразяван от даоизма, именно тук. Глава 
64-та пресъздава картината на пълна смърт, край и безмислие 
на всичко, от която ситуация нещо мъничко се раздвижва и създава 
усещането за нещо ново, което е започнало да набира сила. Това е зората 
на нов цикъл. Сега идва просветлението, защото прилежният далекоизточен 
ученик бива поканен да отвори книгата на Промените отново на първия лист
 и да започне да чете глава първа – “Творчество”. Преминал през книгата,
 ученикът ще изчете тази глава със съвсем друго съзнание, което 
притежава в паметта си идеята за целия разказ, който предстои, още в 
самото му начало. Ето защо повторното прочитане на книгата в една 
напълно азиатска прилежност ще се окаже извънредно поучително. Това 
напълно повтаря дадената от Хегел спирала на еволюцията, по която според
 него “едни и същи неща” се схващат от раждащите се една подир друга 
култури на човечеството по малко по-надграден начин всеки следващ път. 
Хегел един вид стига до същата “Пустота”, която далекоизточните философи
 са видели в съвършения баланс. Воден от християнската и 
пост-християнска необходимост за посока, обаче, европейските философи са
 дали идеята за необходимата посока на еволюцията, схващана първоначално
 като божия промисъл, а по-нататък – като естествено състояние на 
човека, принцип на хуманността, закони на етичната красотата или 
административно-конституционен ред. Да кажем, Хегел прави една стъпка 
“напред”, като твърди, че диалектическото взаимодействие между нещата по
 необходимост води нататък, към един вид прогрес. При един по-дълбок 
прочит на даоисткия код обаче ще видим, че Далечният изток прави още 
една крачка по-нататък, където европейската философия по времето на 
Хегел като че ли не е могла да стъпи. Това е динамиката между 
предпоследната и последната глава от цикъла на И Дзин, която дава края 
на процеса и чрез неговото пълно срутване трансформира, “преражда” 
човешкото битие в качествено нова форма на развитие – по същество един 
следващ разказ на Цикъла, вече от съзнанието за преминатия току що. 
Много красиви в тази посока са например прийомите на западноевропейското
 изкуство чрез художествена лъжа да бъде назована житейска истина; 
опитите на стратегическата пропаганда чрез очаквани образи да 
предизвиква неочаквани обществени резултати; склонността на 
монотеистичните религии чрез напълно отрицателни образи да изобразяват 
напълно положителни същности или обратно... Едно по-засилено вглеждане в
 тази динамика обаче ни заставя да включим и един най-краен парадокс. 
Ако глобализираме концепцията на Дао, че в края на ситуацията настъпва 
нищо друго, освен началото на друга ситуация, трябва да предположим, че в
 последна сметка ще се прекрати и самият Дао, самото пулсиране на 
циклите (1::64)n, а в още по-последна сметка ще се прекрати и
 самото прекратяване, etc, достигайки до пълно огледално съответствие и 
идеалния образ на взаимно отразяващи се и мултиплициращи се по безкраен 
начин, безкрайности. От този момент нататък даоизмът безвъзвратно 
отпада. Миг след това нещата са започнали.
Автор: flyDragon
 http://www.parallelreality-bg.com/statii/filosofia/asternphilosophy/252-2011-02-01-13-50-42.html
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.