Даоизмът
е фундаментална основа на далекоизточната култура, развила се в
китайското светообяснение и проявена диалектически чрез европейската
античност. Даоизмът изхожда от пустотата на всичко и това е първият му
ключ. Следва ключът на единицата, което е появата на битие в пустотата.
От единицата следва раздвоението, което е динамичният ключ в даоисткото
светообяснение. Даоизмът е наука за динамиката между двете
противоположности в който и да било аспект. Той е формула на отношението
между силно и слабо, светло и тъмно, ясно и сенчесто, пълно и празно,
даващо и приемащо. По-нататък се развиват митологиите на Небето и
Земята, родители на света и поставили в него императора като свещеник на
Великия баланс. По-рано “император” е бил мъдрецът, който отгатвал в
какво се състои балансът. Двойката на даоизма като динамичен ключ може
да се раздвои колкото пъти поискате, което увеличава “резолюцията на
осмисляне” на реалността по един матричен начин. Всеки път в това
удвояване получавате двойно по-прецизен образ на нещата, избистряйки още
детайли в принципно същата картина. От тук тръгват многобройни теории
на зависимостите между числата в двоичния порядък и най-величественият
паметник на това занимание е Книгата на промените И Дзин. Тя се е спряла
на модел от 64 образа, всеки от които съдържащ “шест бита информация” –
картини от по шест линии, съответно положителни и отрицателни, които
съставляват всичките възможни комбинации от цели и прекъснати черти.
Вариациите в тези изображения дават възможните математически записи на
една мислима ситуация, понятие или проблем. В зависимост от контекста
този математически модел може да се приспособи към кой да е обект от
нашата действителност, който съответства на един от шестдесет и четирите
варианта на енергийно протичане. Счита се, че цялата реалност протича
по строго определен алгоритъм, който преминава последователно през
всичките стадии на разгръщане на Енергията и това е изобразено в книгата
на Промените като казаните тук черти. Хегел по повод на чертите казал,
че “с чертички философия не може да се гради” и зачеркнал въобще
далекоизточната мисъл, без да допусне, че в действителност неговата
диалектика задава именно края на даоизма. Да погледнем още веднъж към
книгата на Промените. В нея имаме първа глава, наречена “Творчество”,
която е напълно положителна, светла, инициативна. Това е блесването на
началото, в което биването казва “Да бъде битие” и бива Светлина. Втора
глава е наречена “Подем” и това е напълно отрицателната позиция, която
приема, върви след, доразвива. Тези две глави са добър пример за
запазването на равнинния баланс, показан тук в ясна ситуация – нещо се
зачева и бива доразвито, довършено. По-нататък главите от И Дзин
продължават този разказ, изреждайки всички възможни вариации на
балансиране между мислими противоречия във всеки възможен смисъл,
показвайки тяхната същностна еднозначност и връщайки склонния на
опредметяване човешки ум към Върховното единство на нещата, с което
започнахме; началния ключ, който нарекохме “Пустота”. За да кажем още
малко за Хегел, ще погледнем още една ситуация от И Дзин, този път между
63-та и 64-та глава. Това са последните две
вариации, разгледани от книгата, след като процесът на биване е преминал
през всичките останали шестбитови образи на двуичния код. 63-тата
глава е озаглавена “Ето го краят!” и комбинацията от цели и прекъснати
чертички изобразява пълното обездвижване, смърт и разложение на
творческия импулс от главата “Творчество”, с която започнахме.
Първоначалният импулс е бил заченат, развил се е, дал е своите плодове,
преминал е зенита си и постепенно се е придвижил към своето успокояване и
разпадане. В 63-та глава всичко приключва окончателно и
никакви остатъчни процеси не се забелязват. Прави впечатление, че този
логически завършек идва в предпоследната глава. Последната, 64-та
част е озаглавена “Още няма край”. Този логически абсурд навярно е
подлудил Хегел, но далекоизточната мисъл е вложила хипертекстуалната
динамика на вечния кръговрат, изобразяван от даоизма, именно тук. Глава
64-та пресъздава картината на пълна смърт, край и безмислие
на всичко, от която ситуация нещо мъничко се раздвижва и създава
усещането за нещо ново, което е започнало да набира сила. Това е зората
на нов цикъл. Сега идва просветлението, защото прилежният далекоизточен
ученик бива поканен да отвори книгата на Промените отново на първия лист
и да започне да чете глава първа – “Творчество”. Преминал през книгата,
ученикът ще изчете тази глава със съвсем друго съзнание, което
притежава в паметта си идеята за целия разказ, който предстои, още в
самото му начало. Ето защо повторното прочитане на книгата в една
напълно азиатска прилежност ще се окаже извънредно поучително. Това
напълно повтаря дадената от Хегел спирала на еволюцията, по която според
него “едни и същи неща” се схващат от раждащите се една подир друга
култури на човечеството по малко по-надграден начин всеки следващ път.
Хегел един вид стига до същата “Пустота”, която далекоизточните философи
са видели в съвършения баланс. Воден от християнската и
пост-християнска необходимост за посока, обаче, европейските философи са
дали идеята за необходимата посока на еволюцията, схващана първоначално
като божия промисъл, а по-нататък – като естествено състояние на
човека, принцип на хуманността, закони на етичната красотата или
административно-конституционен ред. Да кажем, Хегел прави една стъпка
“напред”, като твърди, че диалектическото взаимодействие между нещата по
необходимост води нататък, към един вид прогрес. При един по-дълбок
прочит на даоисткия код обаче ще видим, че Далечният изток прави още
една крачка по-нататък, където европейската философия по времето на
Хегел като че ли не е могла да стъпи. Това е динамиката между
предпоследната и последната глава от цикъла на И Дзин, която дава края
на процеса и чрез неговото пълно срутване трансформира, “преражда”
човешкото битие в качествено нова форма на развитие – по същество един
следващ разказ на Цикъла, вече от съзнанието за преминатия току що.
Много красиви в тази посока са например прийомите на западноевропейското
изкуство чрез художествена лъжа да бъде назована житейска истина;
опитите на стратегическата пропаганда чрез очаквани образи да
предизвиква неочаквани обществени резултати; склонността на
монотеистичните религии чрез напълно отрицателни образи да изобразяват
напълно положителни същности или обратно... Едно по-засилено вглеждане в
тази динамика обаче ни заставя да включим и един най-краен парадокс.
Ако глобализираме концепцията на Дао, че в края на ситуацията настъпва
нищо друго, освен началото на друга ситуация, трябва да предположим, че в
последна сметка ще се прекрати и самият Дао, самото пулсиране на
циклите (1::64)n, а в още по-последна сметка ще се прекрати и
самото прекратяване, etc, достигайки до пълно огледално съответствие и
идеалния образ на взаимно отразяващи се и мултиплициращи се по безкраен
начин, безкрайности. От този момент нататък даоизмът безвъзвратно
отпада. Миг след това нещата са започнали.
Автор: flyDragon
http://www.parallelreality-bg.com/statii/filosofia/asternphilosophy/252-2011-02-01-13-50-42.html
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.